15 Tips om Zilvervisjes te bestrijden

Zilvervisjes bestrijden - 15 tips tegen zilvervisjes en papiervisjes

Zilvervisjes, bijna iedereen heeft ze thuis wel eens gezien. Zilvervisjes leven in een warm en vochtig klimaat. In 80% van de gevallen zijn deze insecten dan ook te vinden in de badkamer of keuken. Een zilvervisje eet schimmels en voedselresten die hoog zijn in koolhydraten. Denk aan fruit en aardappelen, maar ook aan behanglijm, papier en textiel.

Naast zilvervisjes kan je ook last hebben van papiervisjes. Deze twee insecten lijken erg veel op elkaar, maar hebben iets andere leefklimaten en voeden zich met andere producten. Een papiervisje is voornamelijk op zolders te vinden, waar de temperatuur boven de 20 graden is en waar genoeg opgeslagen papier of karton te vinden is.

Zijn zilvervisjes en papiervisjes schadelijk?

Naast het feit dat zilvervisjes en papiervisjes schadelijk zijn voor je spullen (voedsel, papier, karton & behang), kunnen deze insecten ook bacteriën overbrengen en een allergische reactie veroorzaken. Wanneer je allergisch bent voor zilvervisjes heb je soortgelijke symptomen als bij astma. Je bent benauwd, je neus gaat lopen en je hebt last van tranende ogen.
Bacteriën die aan de pootjes van deze insecten kleven, verspreiden zich over alle plekken waar de zilvervisjes komen.

15 tips tegen zilvervisjes en papiervisjes

  1. Zorg voor een goede ventilatie, de temperatuur en luchtvochtigheid zullen dalen.
  2. Zorg dat kleding en andere spullen niet vochtig de kast in gaan.
  3. Maak naden en kieren dicht. Dit voorkomt dat de insecten zich gemakkelijk door je hele huis kunnen bewegen.
  4.  Probeer de temperatuur binnen onder de 22 graden te houden. Dit is voornamelijk om de zilvervisjes tegen te gaan.
  5. Laat oud papier niet te lang staan of berg het op in afgesloten, plastic bakken.
  6. Let op je voedselvoorraad. Voorkom broedplekken door overvolle kasten en berg fruit en aardappelen goed op.
  7. Voorkom lekkende kranen, deze zorgen ervoor dat de ruimte altijd vochtiger is dan normaal.
  8. Zorg voor aansluitende plinten en kit ze goed af. Juist tussen de vloer en de plint kunnen zilvervisjes en papiervisjes zich gemakkelijk verplaatsen.
  9. Zorg voor goede hygiëne binnen je huishouden. De insecten komen niet specifiek naar jouw huis vanwege een goede/slechte hygiëne, maar het is wel van belang hier op te letten wanneer je ze eenmaal hebt. Laat geen voedselresten achter en berg papier en karton goed op.
  10. Zet (kleding)kasten regelmatig open, zodat ze kunnen luchten.
  11. Heb je behang? Let er dan op dat de naden goed op elkaar aansluiten en dat alles netjes geplakt is. Zilvervisjes en papiervisjes kunnen hier anders gemakkelijker aan eten en tussen kruipen.
  12. Zet regelmatig ramen tegen elkaar open. Tocht, koude lucht en een daling van de luchtvochtigheid zijn hiervan het resultaat. Net iets waar deze insecten niet van houden.
  13. Is het bijna altijd vochtig bij jou in huis? Zet je meubels dan iets van de muur af om mooie leefplekken te vermijden.
  14. Heb je veel vochtoverlast van de kruipruimte? Dan is het een overweging om deze vloer te isoleren.
  15. Leg geen vochtige doekjes in de keukenkastjes, laat ze aan de lucht en in een open ruimte drogen.

Toelichting - tips om zilvervisjes en papiervisjes te bestrijden

Verlaag de luchtvochtigheid en bestrijd de insecten met droogte

De kans op overleven is erg klein wanneer zilvervisjes in een ruimte blijven waar de luchtvochtigheid onder de 50% is. Koop vochtvreters, maak gebruik van je elektrische ventilatie, zet je ramen tegen elkaar open en zet je afzuigkap goed aan wanneer je gaat koken. Dit zijn allemaal hulpmiddelen bij het verlagen van je luchtvochtigheid. Papiervisjes zijn hardnekkiger om te bestrijden. Voor papiervisjes zou je namelijk de luchtvochtigheid moeten verlagen tot onder de 35%, daarnaast kunnen ze 300 dagen zonder voedsel.

Naden en kieren afdichten

Dicht naden en kieren af met bijvoorbeeld kit. Hierdoor kunnen de zilvervisjes en papiervisjes niet meer tevoorschijn komen of je beperkt de bewegingsvrijheid waardoor ze zich gemakkelijker laten vangen. Je voorkomt ook met het afdichten van naden en kieren dat de insecten zich opnieuw kunnen verschuilen en broedplaatsen creëren.

Pak de voedselbron aan

Koolhydraten, zetmeel, papier, karton en behang zijn de voornaamste voedselbronnen van deze insecten. Door de voedselbron aan te pakken, zullen ze zich moeizamer voortplanten en uiteindelijk door tekort aan voedsel een ander onderkomen zoeken. Gemakkelijk en snel gaat het niet. Zilvervisjes kunnen namelijk enkele maanden zonder voedsel, papiervisjes ongeveer 300 dagen.
Hoe pak je de voedselbronnen aan? Verwijder kartonnen dozen, plaats hiervoor plastic dozen terug. Leg geen stapels papier of post op de grond, ruim oud papier op en zorg voor een nette, schone keuken. Let bij de keuken voornamelijk op zetmeelrijke en koolhydraatrijke voeding, zoals pasta, brood, aardappelen en fruit.
Houdt plaatsen die vaak worden gebruikt om spullen op te slaan zoals zolders, garages en kasten opgeruimd en doe alles in afgesloten plastic bakken.

Beperk uitbreiding

Ga met de stofzuiger langs alle kieren en naden om de insecten en eventuele eitjes te verwijderen. Vrouwtjes leggen in hun leven ongeveer 100 eitjes. Zilvervisjes en papiervisjes zijn binnen 3 tot 24 maanden weer geslachtsrijp. Dicht na het stofzuigen, zoals hierboven aangegeven, alle kieren goed af.

Wist je dat zilvervisjes en papiervisjes gemakkelijk te verjagen zijn?

Ben jij het ook zat om deze ‘vieze’ insecten te vinden in je keuken, je badkamer, je slaapkamer, je hele huis? Wil jij dit probleem duurzaam, milieuvriendelijk onder controle krijgen? Wil jij vergeten dat je ooit last hebt gehad van deze insecten?
Bekijk dan eens dit totaalpakket wat jij nodig hebt om zilvervisjes en papiervisjes te vangen en te verjagen.

De Plug In Pest Free unit/units verjagen zilvervisjes en papiervisjes uit hun schuilplaatsen daar waar elektriciteitsbekabeling loopt. Hierdoor zijn ze gemakkelijker te vangen met de S-Trap valletjes en in de nacht zullen er nog meer uit hun schuilplaats komen zodat de natuurlijke spray ze kan bestrijden.

Zie hier onze ander producten tegen zilvervisjes. Let wel dat een combinatie van maatregelen het beste resultaat oplevert.

60 Comments

  1. Ellen van Rooij op 31/08/2014 om 09:15

    Heb er ook veel last van. Bedankt al voor de tips.

    • kathy op 06/09/2016 om 11:01

      Vreselijk 4,5 keer per dag vind ik ze in de keuken plafond ook keukenkastjes. Echt niet leuk ga de tips proberen

    • sibel op 03/12/2016 om 18:44

      dat klopt ik heb ook last van ik heb al vandaag en gisteren al zilvervisje iets of wat in me kamer ik vin ze zo eng en vies en door dat durf ik niet in me eigen kamer te slapen ze zijn bijna overal maar welke gebied is er geen van dat stomme beest.

      • esra op 03/12/2016 om 18:46

        ik ben klaar met die beesten je hebt gelijk ze zijn echt vies

        • François Iersel op 08/12/2016 om 00:26

          Beste Esra, ik begrijp je reactie helemaal. IK heb in januari een nieuw natuurlijk product dat je kunt verstuiven op plaatsen waar de zilver- of papiervisjes lopen. Het verwijderd de beschermlaag van hun huid waardoor ze uitdrogen en dood gaan. In combinatie met andere toepassingen zal dit een goed effect geven. Heb je nog vragen dan verneem ik graag van je. Ik kan uit je opmerking niet opmaken wat je situatie is om e beter advies te geven. Met vriendelijke groet Francois

      • François Iersel op 08/12/2016 om 00:29

        Beste Sibel, hartelijk dank voor je reactie. Kun je meer informatie geven over je situatie. Wat voor soort vloeren heb je in huis en waar zie je de meest visjes steeds weer verschijnen. Binnenkort heb ik een nieuw product dat in combinatie met andere toepassingen heel goed werkt. Ik hoor graag van je. Met vriendelijke groet Francois

      • roos op 21/09/2017 om 22:33

        Heb van me vriendin als tip gekregen om vaat wastabletten te stampen tot poeder en in alle hoeken en naden te stooien van me woning heb ik ook gedaan en heb ruseltaat ze gaan weg of drogen uit
        Ik heb onder me keukenkasten de plint weggehaald en ook daar bestrooid
        achter de wasmachine ,kledingkasten

        • François Iersel op 24/09/2017 om 07:40

          Beste Roos, hartelijk dank voor je tip. Ik kan deze niet beamen omdat ik met deze methode geen ervaring heb. Ik gebruik in deze situaties diatomeeenaarde en dat werkt ook heel erg goed tegen zilver- en papiervisjes en dat is niet chemisch. Hartelijk dank voor je bijdragen en vriendelijke groet Francois

    • hennie nahar op 22/09/2017 om 21:19

      hennie nahar ik doe er alles aan maar ze zitten voornamelijk in me tussen hal en soms in de badkamer ga nu roxasect proberen vind het zo vies want ik ben nl. heel schoon in huis brrrrrrrr

      • François Iersel op 24/09/2017 om 07:46

        Beste Hennie, Overlast van zilver- en papiervisjes is niet alleen een kwestie van valletjes zetten. Je dient echt meerdere maatregelen te nemen om het probleem echt goed aan te pakken. Overlast van zilvervisjes heeft niets te maken dat je huis schoon is. Ze komen tegenwoordig in bijna alle woningen wel voor. Heb je nog vrane of opmerkingen dan verneem ik die graag. Met vriendelijke groet Francois

  2. louise van dam op 06/09/2014 om 11:42

    Sinds 2 weken wordt ik er gek van….. heb lavendel airwick al geprobeerd en bakjes met bloem. heb net een hygrometer gedownload en de temp is goed. rond de 50. wat kan ik nog meer doen ??

  3. Robbert op 13/09/2014 om 21:37

    Hoi,

    Ook ik heb heel veel last van deze beestjes. Als eerste heb ik heel veel op de bovenste verdieping waar de kinderen slapen en de badkamer is. Op deze verdieping heb ik laminaat. Volgende maand komt ook daar over de hele verdieping een grindvloer. Nu zie ik ze laatste tijd ook vaker in het huis. Begane grond en 1ste verdieping heb ik een grindvloer dus vind dit wel raar!!

    Hoe snel en hoeveel eitje kunnen deze beesten leggen? En hoe kan ik hier definitief van afkomen. Als je dit interessant vind ben je welkom als ik laminaat ga weghalen. Ben bang dat er veel onder het laminaat zitten.

    Mvg robbert

    • s.spierings op 20/03/2016 om 15:55

      Mijn zoon heeft ook laminaat eruit gehaald maar er zat niets onder

    • Sanne op 15/02/2017 om 21:08

      Zilvervisjes kunnen tussen de 3 en 8 jaar worden.

  4. Fam. Wolters op 15/09/2014 om 08:23

    Goedemorgen,

    We hebben weer last van zilvervisjes…. het was een heel periode weg.
    Nu heb ik een stoomstrijkijzer, droog de was op zolder en luchtvochtigheid is 97 ? heb ik net met een app gemeten. Wat zou de beste verandering zijn?

    Ik hoor graag van u, want het geeft veel onnodige stress, die kleine beestjes!

    Groet Helma Huiskes

  5. Alex op 02/10/2014 om 12:09

    Hierboven staat dat je de spray niet moet gebruiken maar ik heb deze wel toegepast en de overlast was al snel een stuk minder. De spray werkt ongeveer 6 weken dus daarna moet je het wel weer opnieuw toepassen. Ik heb de spray hier vandaan:

  6. Martijn op 06/11/2014 om 20:34

    Ook wij hebben veel last van deze zilvervisjes. Voornamelijk op de 1e verdieping. In de steigerhouten kast en op het steigerhouten bed van mijn zoontje zitten er ook veel. Zojuist zaten er 8 op zijn matras, dus niet heel erg fris als hij net wil gaan slapen.

    Wat kunnen we eraan doen?

  7. Angelika op 08/11/2014 om 21:59

    Af en toe loopt er 1 door de slaapkamar moet ik me zorgen gaan maken voor een plaag of iets?

  8. Ien op 10/11/2014 om 09:58

    Wij hebben er af en toe eentje – wat doe ik om erger te voorkomen?
    Ze zitten voornamelijk in papierarchief.
    Vriendelijk dank, Ien

  9. Sharon op 12/12/2014 om 20:49

    Ook ik wil graag advies van u, Ik woon sinds 4 weken in een nieuwbouwwoning 2010,,,,wat een leuke tijd zou moeten zijn. Maar ik kom met de dag meer van die papiervisjes of zilvervisjes tegen. Ik heb vloerverwarming en plavuizen….ook plavuizen plinten (of hoe het heet) die niet geheel goed zijn afgedicht door de vorige bewoner. Sommige plinten zitten hierdoor los en er zijn vele kieren. Ik ben zelf een echte schoon en stofzuigfreak. Maar het schijnt niet te helpen. Ik had een paar dagen geleden tijdens t stofzuigen een stukje plint omgestoren van 10 cm bij 5 en er kwamen hele families uit rennen…en dan te bedenken dat deze families van tientallen achter iedere plint beneden oa zitten. Ik voel me gewoon niet meer lekker in mijn eigen huis. Ook op zolder (platdak), waar mijn dochter slaapt zijn ze redelijk veel aanwezig. Ze kwam gister geschrokken naar beneden gerent. Ze zaten gewoon in haar bed, onder haar kussen en deken. Nou toen was ik het helemaal zat. Ze slaapt nu bij mij in bed uit angst. Ik heb natuurlijk direct alles hoog gewassen etc. Vandaag alles even zo goed mogelijk in gespoten met inderdaad die vieze giftige spray…maar ik weet het anders ook niet. Mijn vader was al begonnen met zo veel mogelijk kieren dicht te kitten. Maar denk dat ik beneden oa zsm moet aanpakken, al die lossen plinten met vele kieren. Echt verschrikkelijk. Als ik dit van te voren wist was ik geen eens verhuist…..gewoon de rillingen dagelijks. Ik hoop dat u mij kunt helpen of anders nog meer nuttige tips kan geven om ze zo goed mogelijk uit te roeien. Wat betreft de luchtvochtigheid….die zal ik even opmeten, hoe? MVG Sharon uit Lelystad

  10. Saskia op 27/01/2015 om 10:33

    Beste Francois,
    Ook ik heb een plaag. Omdat ik niet wist dat een spuitbus zo verschrikkelijk giftig is, heb ik dit ook eerst gedaan. Helaas zijn ze nu weer terug. Heb weleens iets gehoord over een halve aardappel neerleggen. De zilvervisjes zouden zich hierin vreten.. Alles dichtkitten is bijna onmogelijk. Wanneer komt je blog uit? Gr. Saskia

    • Patrick Welkenhuyzen op 07/10/2015 om 07:59

      Ik kom er af en toe eentje tegen in de berging, of eentje in de keuken en sinds kort een paar in de badkamer.
      Wat kan ik er het beste tegen doen?

      • François van Iersel op 08/10/2015 om 08:01

        Beste Patrick, hartelijk dank voor je reactie. De plaatsen die jij aanduid zijn normaliter de gebruikelijke plaatsen. Als eerste is het erg belangrijk om naden en kieren extra te stofzuigen. Zilvervisjes / papiervisjes zitten verscholen in hele kleine kiertjes en naden. Ik adviseer je ook om die eventuele kiertjes af te kitten. Dit kan soms wat extra werk zijn maar het werkt wel. Zelf had in in huis papiervisjes. We konden geen soepkop uit de kast halen of er zat er wel 1 in. Uiteraard heb ik thuis ook een Plug In Pest Free unit. Dit bracht al een wezenlijk verschil. Een half jaar geleden heb ik op verschillende plaatsen de S-Trap valletjes geplaatst en daar zitten nu allemaal kleine papiervisjes in. Wat ik eigenlijk wil aangeven is dat het bestrijden van zilvervisjes en papiervisjes om aandacht vraagt en meerdere maatregelen. Ze zijn onder controle te krijgen zonder bestrijdingsmiddelen. Waarschijnlijk hebben jullie last van papiervisjes en die zijn gewoon wat lastiger te bestrijden. Ze kunnen namelijk tegen een veel drogere luchtvochtigheid. Hierboven geef ik tips die u echt helpen om van deze primitieve insecten beheersbaar te krijgen. Heeft u nog vragen dan verneem ik die graag van u. Fijne dag François

    • François van Iersel op 08/10/2015 om 08:11

      Beste Saskia, Excuus voor mijn late reactie. Er zat een fout in onze vorige website die men niet kon verhelpen schijnbaar. Nu terug naar je vraag. Een halve aardappel kan zilvervisjes en papiervisjes aantrekken daar ze van zetmeel en koolhydraat houdende voedsel houden. Je zult dan iets dienen te verzinnen hoe je ze bij die aardappel houdt. De S-tap zilvervisjes vallen werken wat dat betreft ideaal. Deze hebben het lokken en misleiden systeem en zijn gemaakt voor het vangen van zilver- en papiervisjes.

    • Trudy Struijk op 05/05/2017 om 01:12

      Hallo Saskia,
      Lees even mijn reactie op de vraag via FB.
      Met aardappelschijfjes in plastic zakjes zijn ze bij mij verdwenen!

      • François Iersel op 01/06/2017 om 12:22

        Beste Trudy, dank voor je bijdrage. Aardappelen bevatten veel koolhydraten en daar zijn zilvervisjes dol op. Een goed manier om ze mee te vangen dus. Succes en vriendelijke groet François

  11. Lucas op 29/09/2016 om 13:46

    Ik heb bij ons beneden alle hoge plinten erafgehaalt en gigantisch veel beestjes opgezogen!
    Daarna heb ik de Plinten er weer aangemaakt en zowel boven als onder heb ik alles gekit.
    Tot nu toe zie ik er af en toe nog wel een lopen, maar volgens mij is het wel met 85% gereduceerd.

    • François Iersel op 01/10/2016 om 11:31

      Beste Lucas. Wat je hebt gedaan is een hele goede actie. het vergt wel wat inspanning om te oden maar uiteindelijk haal je daarmee wel de beste resultaten. Dicht maken van naden en kieren is een een hele goed stap in de strijd tegen deze insecten. hartelijk dank voor je bijdragen aan dit artikel en vriendelijke groet Francois

      • Kiymet op 15/12/2016 om 19:30

        Ik heb ook heel erg last van zilver visjes zitten overal wc douche woonkamer,achter meubels ,achter fotolijsten slaapkamer ik ben machteloos ik vind ze heel erg vis kunt u mij iets adviseren die niet chemisch is ik heb 3 kids daarom wil ik niet zomaar iets gebruiken..ik word helemaal gek van die beestjes..ik wil weten of het papier vis of zilvervis.bedankt

        • François Iersel op 17/12/2016 om 11:39

          Beste Kiymet, Hartelijk dank voor je vraag. IK adviseer je de tips op te volgen. 100% ervan af raken is een utopie. De beste oplossing is een aantal maatregelen samen en nooit maar één. Ook dien je de achterkant van de schilderijen waar je het over hebt zorgvuldig te stofzuigen en naden en kieren dicht te maken. Naar alle waarschijnlijkheid heb je last van papiervisjes. In de volksmond wordt er meestal over zilvervisjes gesproken maar meestal zijn het papiervisjes. Het belangrijkste uiterlijke verschil zit in de achtersprieten van deze insecten. Bij het zilvervisje zijn de achtersprieten korter dan het lichaam. Bij het papiervisje zijn de achtersprieten net zolang als het hele lijf. Wat ook erg belangrijk is wat voor sort vloer dat je hebt liggen. In januari komen wij met een 100% natuurlijk middel dat in combinatie met andere maatregelen erg goed werkt. Heb je nog vragen dan verneem ik graag van je. Met vriendelijke groet Francois

  12. Kay op 06/10/2016 om 06:15

    Beste Francois,

    Wij zijn verhuisd van een nieuw appartement naar een ouder (14jaar) huis. In beide zaten deze beestjes, ik denk dat ze mee zijn verhuisd in de dozen. Gloednieuwe vloer laten leggen en veel kiertjes gedicht. Het helpt niks. We zien ze steeds op dezelfde muur. ‘S avonds als we het licht aandoen, steevast 1. Die doden we dan, maar ik snap niet waar ze nu verscholen zitten. Ook hebben we in een maand of 2 al bijna twee bussen gif gespoten. Wat een drama! Het raam staat altijd open in deze kamer dus we ventileren mega goed. Er is een airco installatie, misschien dat dit er iets mee te maken heeft? Heb je daar ervaring mee?

    • François Iersel op 06/10/2016 om 19:14

      Beste Kay, hartelijk dank voor je bericht. Waarschijnlijk heb je niet te maken met zilvervisjes maar met papiervisjes. papiervisjes zijn veel lastiger te bestrijden omdat ze nor primitiever kunnen leven dan zilvervisjes en een veel lager luchtvochtigheid kunnen weerstaan. Ze verschuilen zich in de kleinste kiertjes. De bussen gif die je spuit helpen je niet, sterker het is erg ongezond voor jezelf, mits het een natuurlijke spray is, maar dan nog. Zilver en papiervisjes kunnen via je spouwmuur en ook via de airco binnen komen. Uiteindelijk komen ze van buiten. Wellicht is het een idee om de airco even dicht te maken nu je die niet gebruikt. Dan kun je dat uitsluiten als dat niet helpt. Kijk ook goed of je nog ergens naadjes hebt langs je plafond of in te vloer. Ik heb zelf een valletjes gezet in een hoek waar een klein naadje zit in het cement van de vloer. het valletje zit behoorlijk vol met kleine papiervisjes. Stofzuigen langs de plinten is ook een goed actie. Ik zou beginnen met de airco dicht te maken. Je zou ook een spray kunnen zetten die natuurlijke ingrediënten bevat of wat valletjes plaatsen op verschillende plekken zodat je kunt zien waar de meeste worden gevangen. Dan kun je daar gerichte actie ondernemen. Ik wens je een fijne avond en als je nog iets wilt weten hoor ik het graag. Met vriendelijke groet Francois

  13. Hans op 12/12/2016 om 16:26

    Als je eenmaal deze gasten binnen hebt, kom je er moeilijk vanaf. Hoe ze binnenkomen, zeggen ze niet, Het schijnt dat als de buren ze hebben, jij ook grote kans hebt om ze te krijgen. Wat we wel weten, is dat ze zich ook verplaatsen via electrabuizen, want we hebben ze een keer klem gezien achter een glasplaat waar alleen een wandcontactdoos gemonteerd was. (lekker, hele plaat mocht eraf want geen gezicht). Wat helpt; (1) pak alles van karton en papier op zolder in plastic vuilniszakken, (2) spuit in kieren bijv onder drempels in de keuken anti z-visjesspray. Dit is vies spul want je merkt het zelf ook aan je zenuwgestel en (3) vang alle visjes die je ziet, weg. Pak een propje papier en benader ze aan de onderkant. Als ze onraad merken, laten ze zich vallen en dan heb je kans dat e weggglippen. En…. volgens mij zijn ze niet echt vies, maar zien ze er wat raar uit.

    • François Iersel op 17/12/2016 om 11:31

      Beste Hans, hartelijk dank voor je inbreng. Papier en zilvervisjes komen ook binnen via je spouwmuur waar openingen in zitten. Ik ben geen voorstander van giftige spray om te spuiten want inderdaad is dat voor je eigen gezondheid ook niet erg goed. Zelf heb ik het bij mij thuis onder controle gekregen met S-Trap valletjes en een Plug IN Pest Free unit. Binnenkort heb ik een nieuw product dat 100% natuurlijk is en erg goed werkt tegen zilver en papiervisjes. Deze insecten zijn inderdaad niet erg vies maar ze worden wel als vies ervaren door vele mensen. Het is ook geen pretje als je er veel van in huis hebt. En ze zijn inderdaad lastig te bestrijden, zelfs met giftige bestrijdingsmiddelen kom je er nooit 100% van af omdat je simpelweg niet op de plaatsen kunt komen waar ze zitten zoals in de spouw en onder je dakbeschot. Nogmaals dank en vriendelijke groet Francois

      • A op 24/05/2017 om 10:13

        Beste Francois,

        Ook ik heb helaas last van visjes maar ik begrijp niet helemaal welke. Ik heb hele kleintjes die doorzichtig/lichtkleurig zijn, maar ik heb ook wel eens hele grote, bijna zwart van kleur. Deze zijn wel bijna 3 centimeter en daarom ook extra eng! Zijn dit dan wel zilvervisjes (die grote)?
        Ik heb een groot raam boven mijn wasbak in de keuken. . Juist als ik deze snachts open laat.. zitten ze ook in mijn wasbak! Heel vreemd want ventileren is toch juist goed?!

        Alvast bedankt voor de reactie! Groetjes A

        • François Iersel op 01/06/2017 om 00:07

          Beste Annika, waarschijnlijk heb je last van papiervisjes, maar het kunnen ook zilvervisjes zijn. Papiervisjes zijn lastiger te bestrijden omdat ze een veel lagere luchtvochtigheid kunnen verdragen. Dat ze door je raam naar binnen komen kan, ze kunnen ook via de spouwmuur in huizen komen. Ventileren is inderdaad erg goed zeker als het om zilvervisjes gaat. Krijg je de luchtvochtigheid onder de 50% dan overleven zilvervisjes het niet. Wellicht heb je een kier bij je kozijn waar ze uit komen en zo in de wasbak vallen. Het dicht maken van naden en kieren werkt heel erg goed en je zou daarvoor 100% natuurlijk Home Shield poeder kunnen verstuiven. Heb je nog vragen dan verneem ik die graag van je. Met vriendelijke groet François

  14. Rick op 13/06/2017 om 13:01

    Hi, wij gaan verhuizen naar een nieuwbouw woning met vloerverwarming op elke verdieping dmv warmtepomp: in de winter warmte uit de grond en in de zomer koelt deze. We overwegen om keramisch parket te leggen. Is dat een goede keus tegen zilvervisjes? Zo niet, kun je daar nog wat advies in geven? Gr. Rick

    • François Iersel op 23/06/2017 om 00:01

      Beste Rick,

      Hartelijk dank voor je bericht. Wat voor soort parket je legt maakt eigenlijk niet zoveel uit. Belangrijk om voor te zorgen is dat je de openingen (naad) rondom afkit met flexibele kit zodat er geen zilver- papiervisjes onder kunnen komen. Het probleem met parket en laminaatvloeren is dat rondom niets wordt afgekit. Ga je de vloer leggen dan is afkitten alvorens je de plint plaats een simpele klus die je later veel ellende zal besparen. Heb je nog vragen dan verneem ik graag van je. met vriendelijke groet François van Iersel

  15. Rosalia op 05/09/2017 om 03:11

    Gebleken is dat ze ook in het ijzeren frame zitten van de deurpost van nieuwbouw huizen. Daar zitten dus ook allerlei kiertjes in. En ze eten ook kalk weg om gangetjes te maken in de hoeken. En onder de silicone kit afdichting hebben ze ook hun gangetje. Ze maken het gewoon open.

    • François Iersel op 07/09/2017 om 00:54

      Beste Rosalia, Hartelijk dank voor je bericht. Het klopt dat zilvervisjes en papiervisjes in frames kunnen zitten. Wat je kunt doen is die naden dicht maken met voegenreparatiekit. Dit is zo hard dat ze er niet doorheen kunnen. Wat je ook kunt doen is in de kieren diatomeeënaarde verstuiven en er ook voor een aantal dagen rondom heen laten liggen. Meer informatie daarover kun je in dit artikel van mij lezen. Heb je vragen dan verneem ik die graag. Veel succes en vriendelijke groet François.

  16. Sabrina op 23/09/2017 om 15:08

    Hé hallo!

    Ik denk ook dat ik papiervisjes heb maar ik woon in een studio. Alles is dus in 1 grote ruimte en dus kom ik ze overal tegen. Op de muren, in keukenlaatjes, onder mijn Vloerkleed en soms zie ik eentje tarzan spelen in mijn gordijn. Wat zou ik het beste kunnen doen want ik kan geen ruimte afsluiten.

    • François Iersel op 24/09/2017 om 07:50

      Beste Sabrina, hartelijk dank voor je bijdrage. Zoals je hier ook kunt lezen dien je meerdere maatregelen te nemen om uiteindelijk tot een succes te komen. Er is niet 1 oplossing maar je zult meerdere dingen moeten doen om het probleem onder controle te krijgen. Lees dit artikel ook eens. Heb je nog vragen dan verneem ik die graag. Met vriendelijke groet Francois

  17. Sebastiaan op 17/12/2017 om 06:41

    We hebben een nieuwbouwhuis en ik kom soms een verdwaald zilvervisje/papiervisje tegen. Sinds ik zoveel mogelijk kieren gedicht heb zie ik ze alleen nog rond de onafgewerkte plekken in huis. Ik denk dat ze vooral in het isolatiemateriaal zitten tussen de spouwmuren en het dakbeschot. En in de ruwe onafgewerkte ruimten (koof inbouwtoilet/meterkast/trapkast/knieschot) Ook denk ik dat ze via leidingen en meterkast via stopcontacten en lichtpunten zich door het huis kunnen voortbewegen. Beruchte plekken zijn: ventilatiekanalen, leidingwerk, spouwmuur!, dakbeschot, stalen kozijnen, onafgewerkte knieschotten. Ook buiten zie ik ze weleens. Klopt het dat ze ook buiten leven?

    • François Iersel op 17/12/2017 om 11:05

      Beste Sebastiaan, hartelijk dank voor je bijdrage. Je slaat de spijker op zijn kop met wat je schrijft. Het is inderdaad zo dat zilver- en papiervisjes buiten leven en via openingen naar binnen komen. Om redenen die jij noemt is het ook bijna niet mogelijk om er 100% vanaf te komen. Bestrijding met giftige bestrijdingsmiddelen is daarom ook meestal dweilen met de kraan open. Ik ben er daarom ook van overtuigd dat je een aantal maatregelen dient te nemen. Wat jij hebt gedaan met afkitten is daarvan een hele belangrijke. Op plekken waar je dat niet kunt doen zou je deze valletjes kunnen plaatsen met niet giftig lokstof. Nogmaals dank voor je waardevolle bijdrage en vriendelijke groet Francois van Iersel

  18. Lisette op 22/12/2017 om 19:45

    Bij mij zitten ze overal dus ik weet niet goed welke het nu is het zilver of papiervisje… Tussen mijn stoffen bank in de huiskamer, op de slaapkamers op het behang, op zolder/ slaapkamer, in de woonkamer op de stenen muur en gewoon op de tegelvloer kom ik ze allemaal tegen.
    Dus wat zijn ze? En belangerijker wat moet ik er tegen doen?

    • François Iersel op 24/12/2017 om 00:43

      Beste Lisette,

      Het kan soms een hele klus zijn om een probleem met zilver- papiervisjes onder controle te krijgen. Waarschijnlijk heb je last van papiervisjes en dat maakt de oplossing ook direct lastiger. Papiervisjes kunnen namelijk een lage luchtvochtigheid weerstand van 35%. In jou geval is stofzuigen allereerst belangrijk om dat met aandacht te doen. Naden en kieren dicht maken en misschien kun je met diatomeeenaarde ook veel bereiken. Lees dit artikel ook eens. Met vriendelijke groet Francois van Iersel

  19. Shirley op 19/01/2018 om 10:56

    Ik heb niets van dit boven alleen is t wel warm maar dat komt omdat ik ni tegen die kou kan in mijn slaapkamer hoe krijg je ze dan weg?

    • François Iersel op 20/01/2018 om 02:37

      Beste Shirley, Hartelijk dank voor je bijdrage. Zilver-en papiervisjes duurzaam beheersen betekend dat je een aantal maatregelen dient te nemen om tot een succesvolle beheersing te komen. Kun je wat specifieker zijn met wat je bedoelt? Ik hoor graag van je. Groet Francois

  20. Martin op 09/02/2018 om 04:38

    Hoi François,
    Ik heb een enorm papiervisjes probleem. Ze lopen overal over de muren s’ nachts. Nu woon ik beneden een een heel vochtig huis. Ik ga verhuizen naar een moderne flat op vijf hoog. Wat voor tips kun je mij geven om ervoor te zorgen dat ik ze niet meeneem in verhuisdozen bijvoorbeeld? Ik gebruik nooit gif maar als ik eenmalig bij het verhuizen gif kan inzetten (bijvoorbeeld een contactgif op de buitenkant van de dozen) dan heb ik dat er wel voor over.
    Alvast heel erg bedankt 🙂
    Met vriendelijke groet, Martin

    • François Iersel op 12/02/2018 om 19:52

      Beste Martin, Ik begrijp je vraag en het is zeker verstandig om met uiterste zorg je spullen te verhuizen en voor te bereiden. Lees dit artikel ook eens met tips om te voorkomen dat je zilvervisjes mee verhuist. Met vriendelijke groet Francois.

  21. Nanette op 12/03/2018 om 06:53

    Zilvervliesjes zijn erg vervelend in je woning. Vochtbestrijding is een handige manier om de vliegjes te bestrijden. Minder vochtig huis is ook beter voor de gezondheid.

    • François Iersel op 12/03/2018 om 23:41

      Beste Nanette, helemaal mee eens. Vocht is vaak de oorzaak van verschillende soorten beestjes waar je liever geen last van hebt. Regelmatig ventileren is absoluut noodzakelijk. hartelijk dank en vriendelijke groet Francois van Iersel

  22. Marit op 18/03/2018 om 11:52

    Ik heb last van zilvervisjes sinds ze er gat in mijn poef zat en daar een hele groep in zat. Ik heb de poef verwijderd uit mijn huis. en toen mijn hele huis schoon gemaakt. Het leek toen even weg te zijn. Maar ik kom ze weer overal tegen. Slaapkamer, badkamer, woonkamer. Ik kan niet alles dichtkitten. Want dat mag ik niet, beschermde woonvorm. Dus ik mag niet zomaar dingen dicht kitten in mijn huis. Maar mijn vraag is wat moet ik nu doen. Ik wil rustig kunnen leven zonder elke keer die vieze beestjes in mijn huis tegen te komen.

    • François Iersel op 21/03/2018 om 05:04

      Beste Marit, de situatie die je omschrijft komt wel vaker voor als mensen bijvoorbeeld gebruikte spullen kopen op een tweede hands markt. In jouw geval kun je aan de leiding vragen of ze de naden van je vloer willen afkitten en je kunt valletjes zetten om de zilvervisjes mee te vangen. Op deze link vindt je de S-Trap valletjes voor het vangen van zilver- en papiervisjes. Deze valletjes zijn speciaal ontwikkeld om deze soort insecten te vangen. Heb je vragen dan verneem ik graag van je. hartelijke groet Francois van Iersel

  23. A.s. op 18/03/2018 om 12:48

    Spuit max. 5 keer op zilvervisje met schoonmaakmiddel Mr Muscle. Hierdoor gaan de insecten dood. Het middel kan wel vlek veroorzaken op bv. behang, dus beter gebruiken in badkamer of harde oppervlakken.

    • François Iersel op 21/03/2018 om 04:57

      Best A.s. Er zijn zo nog wel meer middeltjes op te noemen die zouden werken. Dit zijn echter chemische middelen die een zeer korte werking hebben en het probleem uiteindelijk ook niet gaan oplossen. Zoals je al aangeeft kan het ook vlekken veroorzaken en zelfs uitbijten omdat het best een agressief middel is. In ieder geval hartelijk dank voor je bijdrage en vriendelijke groet Francois van Iersel.

  24. Lou op 08/04/2018 om 14:00

    Ik heb er thuis ook last vn. Eerder zag ik er regelmatige eentje onderuit de defecte wasmachine vandaan kruipen. Daar was een lek en vermoed dat het daar begonnen is. Nu zag ik een week geleden aan de rand van mijn bed een heel kleintje kruipen, die dacht ik met de stofzuiger weggezogen te hebben maar die zag ik vandaag als volwassen zilvervisje terug. Nu aan mijn hoofdeinde van mijn bed. Voor de rest nergens een meer gezien sinds ik de wasmachine paar weken terug heb weggedaan. Is er dan nog ergens een nest of niet? Dus die eentje is wel pas vandaag gevonden en met wc papier gevangen en doodgemaakt 🙁

    • François Iersel op 14/04/2018 om 20:12

      Beste Lou, hartelijk dank voor je bijdrage. De plaatsen waar zilver- of papiervisjes zitten zijn zeer moeilijk te vinden omdat ze zich verschuilen in zeer kleine naden en kiertjes. Goed stofzuigen is absoluut aan te raden bij deze naden en kietjes, en nog beter is het om ze af te kitten. Wij hadden in huis ook last van visjes en nadat ik de openstaande rand van de tegelvloer dicht heb gekit is het aanzienlijk minder geworden. Het onder controle krijgen van overlast van zilver- en papiervisjes betekend altijd dat u meerder maatregelen dient te nemen. Met vriendelijke groet Francois van Iersel

  25. Ldp op 16/04/2018 om 16:27

    Hallo, ik woon sinds 2 jaar in een appartement. Onlangs heb ik gemerkt dat ik last heb van zilvervisjes, ik gaf er eerst niet veel aandacht aan omdat ik er maar af en toe een in de badkamer zag maar onlangs zag ik een over de gordijnen kruipen en toen had ik ook gelezen dat ze in beddengoed konden kruipen en dit vond ik toch wel vies. Als test heb ik dan eens een paar lijmvallen gezet en na enkele dagen had ik al beet. De visjes zijn bijna een cm lang dus ik vermoed dat ze al vrij oud zijn en dus van de buren komen. Het probleem is dat het al een erg oud gebouw is. Heeft iemand hier misschien tips voor ? De naden afkitten zou al een oplossing kunnen zijn maar ik vermoed dat het beter bij de oorzaak wordt aangepakt? En er zijn hier wel heel veel naden en kieren. Is er een soort spuitbus die niet te schadelijk is bv?

    • François Iersel op 17/04/2018 om 08:32

      Beste Lindsay, hartelijk dank voor je bijdrage. Zilver- of papiervisjes zitten vaak in het gebouw en dat maakt het zo lastig om ze voor 100% te bestrijden. Zoals ik schrijf is het beheersen van deze insecten alleen mogelijk als je aan aantal dingen doet. Naden en kieren dicht kitten is daarvan 1 ding, maar je zult zeker meer moeten doen, en geduld hebben om het resultaat te zien. Ik kom deze insecten vaak tegen onder dakbeschot en in spouwmuren. Vandaar uit kunnen ze in je huis komen. Valletjes zetten is een goede actie maar niet voldoende. In dit artikel kun je lezen hoe ik problemen met deze insecten aanpak. Heb je vragen dan verneem ik graag van je. met vriendelijke groet Francois van Iersel

Laat een reactie achter





Wat voor soort woning heb je?

Wat is de grootte van je woning?

Wat is de grootte van de begane grond?

Wat is de grootte van je woning?