// Adwords tag Overslaan en naar de inhoud gaan

Ongediertepreventie voor restaurants

Ongediertepreventie voor restaurants is een must. Het bevat een aantal essentiële zaken waarvan ik overtuigd ben dat ze een positieve bijdrage leveren op het bedrijfsresultaat.

Het is lastig om dingen schoon te houden als je er niet bewust van bent. Meer aandacht geven aan algehele hygiëne is geen hogere wiskunde en is ook geen full-time baan, maar een kwestie van DOEN. Het is belangrijk om  te weten waar jij en je medewerkers op moet letten, en welke actie van ze verwacht wordt.

Medewerkers hebben leiding nodig en willen graag betrokken worden. Aan beide schort het nogal eens en dat zie je in het hele restaurant en bedrijfscultuur terug.

Ongediertepreventie voor restaurants. Waar gaat het mis?

Bij ongediertepreventie voor restaurants gaat het vaak mis door een aantal oorzaken. Enkele  oorzaken zijn :

  • bedrijfsblindheid
  • Niet goed opgeleide medewerkers
  • Geen goede communicatie met medewerkers
  • Geen hygiënebeleid
  • Medewerkers worden niet betrokken bij ongediertepreventie
  • Schoonmaken wordt als niet belangrijk geacht
  • Denken dat het schoon is
  • Geen toezicht en controle
  • De een laat rommel liggen voor de ander

Wat vinden gasten belangrijk?

Gasten die je restaurant bezoeken vinden het belangrijk dat ze in een schoon en hygiënisch restaurant komen. Door bedrijfsblindheid kan de algehele hygiëne behoorlijk achteruit gaan, zonder dat je het zelf in de gaten hebt. Ik ben ervan overtuigd en heb het in de praktijk meegemaakt dat hygiëne je omzet behoorlijk positief kan beïnvloeden, en dat is ook logisch. Optimale hygiëne is voor restaurants de beste marketing tool.

Gasten vinden het belangrijk dat de medewerkers er verzorgd uit zien, en natuurlijk vriendelijk zijn. De eerste indruk wordt al gemaakt als je gasten het terrein of parkeerplaats op komen rijden. Die behoort ook netjes en schoon te zijn.  De entree, wc`s, garderobe, bar en eetkamer dienen op en top schoon te zijn. Over een schoon restaurant wordt positief gesproken!!

Ongediertepreventie voor restaurants voorkomt overlast van ongedierte

Ongediertepreventie voor restaurants begint bij een optimale bedrijfshygiëne. Daarnaast is het nemen van weringsmaatregelen zowel binnen al buiten een must. Maar al te vaak hebben restaurants te maken met overlast van muizen, ratten, vliegen en fruitvliegen. Hygiëne is de allerbelangrijkste oorzaak  als je overlast hebt van ongedierte in je restaurant.

Ongedierte in je professionele keuken

Het laatste wat je wilt is ongedierte in je professionele keuken. Toch is het geen uitzondering. Wat ik in de praktijk regelmatig tegen kom is dat in de keuken de hygiëne niet op orde is. Wat ik dan vaak te horen krijg is dat het laat was geworden, de afwashulp was ziek of dat het druk is geweest. Allemaal smoesjes om zich te verontschuldigen voor de slechte hygiëne. Met mijn 35 jaar ervaring in de voedingsmiddelenindustrie zie ik echt wel aan vervuiling hoe lang die er zit, en wanneer er voor het laatst goed is schoon gemaakt. Hygiëne en ongediertepreventie zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

ongediertepreventie ongediertebestrijding restaurant horeca  ongediertepreventie horeca

TIPS ongediertepreventie voor restaurants

  • Laat geen vuile vaat staan
  • Laat geen vuilnisbakken vuil achter
  • Spoel vuilnisbakken om
  • Ruim alcoholresten op
  • Laat geen vuil onder de bar liggen
  • Maak ook achter en onder apparatuur schoon
  • Plaats horren
  • Zorg dat vuilcontainers goed afsluiten en niet lekken
  • Leidt medewerkers goed op
  • Maak medewerkers bewust van het belang

Loop als eigenaar of bedrijfsleider een kritisch door je restaurant.  Wees eerlijk voor jezelf en kijk op plaatsen waar je anders nooit kijkt. Tja……..dan kan soms best wel confronterend zijn. Ik ben ervan overtuigd dat optimale hygiëne geen kostenpost is maar een uitstekende marketingtool die je ook veel geld bespaart op kosten van ongediertepreventie.

Vindt je het lastig om je eigen restaurant te beoordelen, maar sta je wel open voor een eerlijke inspectie, dan kun je het mij ook laten doen.  Ik zal je een goed inspectie rapport geven waar je mee uit de voeten kunt. Ongediertepreventie en hygiëne heb je zelf in de hand. Ik kan je helpen hoe je het kunt doen, en dan heeft jouw restaurant altijd code GROEN.

Reacties

Reactie toevoegen

CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.